Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd
Langelinie Alle 17
2100 København Ø København d. 6. december 2013
Klage G4S
Der indbringes hermed en klage mod G4S DK for mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd. Klagen er formuleret på baggrund af G4S’ forretningsforbindelse Hashmira. Hashmira bidrager til alvorlige krænkelser af folkeretten og menneskerettigheder, såsom den Fjerde Geneve konvention og tortur, udspecificeret nedenfor.
Det skal bringes til mæglings- og klageinstitutionens orientering, at jeg ved tidligere lejlighed har rejst bekymringer om sagen for G4S i form af mail til adm. Direktør Ole Knudsen 26. Juni 2013. Han har efterfølgende svaret på henvendelsen i form af brev 28. Juni 2013. Dele af brevvekslingen er vedhæftet.
Klagens indhold
Klagen indbringes på baggrund af to forhold:
a) G4S’ kontrakt med det israelske fængselsvæsen
b) G4S’ kontrakt med private kunder i israelske bosættelser på den palæstinensiske Vestbred.
a) G4S’ kontrakter med det israelske fængselsvæsen
Hvad er kontrakternes indhold ?
G4S har kontrakter med det israelske fængselsvæsen om installering og servicering af sikkerhedsudstyr og overvågningsudstyr i fængsler i Israel. Der er tale om følgende fængsler: Ktziot, Megido, Damon, Kishon og fængsler i Jerusalem.[1]
Hvorfor strider det imod OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder:
- I de pågældende fængsler er der palæstinensiske fanger overflyttet fra den palæstinensiske Vestbred. Dette er ifølge organisationer som Amnesty International i modstrid med reglerne i den fjerde Geneve konvention[2].
- I fængslerne er palæstinensiske fanger administrativ fængslet, en praksis der tillader frihedsberøvelse uden offentlig bevisførelse i ubestemt tid[3]. Der er ifølge menneskerettighedsorganisation Addameer 178 palæstinensiske fanger under administrativ fængsling på nuværende tidspunkt[4]. Dette strider mod FNs verdernserklæring om menneskerettigheder artikel 11(1), da det krænker den fængsledes ret til de fornødne retsgarantier ved en offentlig rettergang.
- I fængslerne er der dokumenteret fængsling af børn[5] [6][7]. Der er ifølge menneskerettighedsorganisation Addameer 193 børn fængslet i israelske fængsler på nuværende tidspunkt[8]. Ifølge FNs konvention om barnets rettigheder må fængsling af et barn kun finde sted som sidste udvej. Der foreligger ingen oplysninger fra G4S, om de undersøger, hvorvidt mindre indgribende midler kunne havde været anvendt.
- En række menneskerettighedsorganisationer har dokumenteret tortur-lignende metoder udøvet på fanger i fængslerne, såsom vold, søvnfrarøvelse og trusler[9] [10][11]. Menneskerettighedsorganisationer hævder, at tortur i israelske fængsler har ført til to dødsfald i 2013 alene[12] [13]. Der er et ubetinget forbud mod tortur i FN’s verdenserklæring om menneskerettigheder artikel 5.
Klagepunkt
-G4S har ikke udvist rettidig omhu angående forholdene i fængslerne hvor de arbejder, da de ellers ville have noteret en række NGO’er og menneskerettighedsorganisationers rapporter om krænkelser af menneskerettigheder og international lov. Dette er i direkte modstrid mod kravet i OECD’s Guidelines for Multinational Enterprises (Herefter retningslinjerne) kapitel IV, pkt. 5 om menneskerettigheder.
-G4S har ikke under deres arbejde med pågældende fængsler registreret eller påtalt de gældende krænkelser i fængslerne. Dette er i modstrid med retningslinjerne, kap. IV, pkt. 6. En virksomhed af G4S’s størrelse må forventes at havde ressourcerne til at forsøge at påvirke den Israelske regerings krænkelser af fængslede palæstinensere.
-Ved deres samarbejde med fængsler, hvor sådanne krænkelser foregår, legitimerer G4S krænkelserne og understøtter en praksis, hvor disse kan fortsætte. Ved at samarbejde med pågældende fængsler bidrager G4S til overtrædelser af den humanitære folkeret, hvilket er i strid med kommentaren i pkt. 5 til kapitel IV i retningslinjerne.
b) G4S’ kontrakter med private kunder i israelske bosættelser på den palæstinensiske Vestbred
Hvad er kontrakternes indhold ?
G4S har kontrakter med private virksomheder, virksomhedskæder såsom supermarkeder og banker, samt private kunder om installering og servicering af sikkerhedsudstyr og overvågningsudstyr, samt sikkerhedspersonale i israelske bosættelser placeret på den palæstinensiske Vestbred.[14]
Hvorfor strider det imod OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder:
- Israelske bosættelser er kendt ulovlige ved folkeretten. Bosættelser er i strid med artikel 49, stk. 6 i den fjerde Genèvekonvention, der lyder: “Besættelsesmagten må ikke deportere eller overføre en del af sin egen civilbefolkning til det territorium, som den besætter”.
- Israelske bosættelser er identificeret af menneskerettighedsorganisationer som knudepunkter for en række menneskerettighedskrænkelser[15] [16]. Blandt andet:Israelske bosættelser er af EU såvel som den danske stat identificeret som en af de største forhindringer for fred i Mellemøsten[17].
- Retten til fri bevægelighed, som den er formuleret i FN’s Verdenserklæring om menneskerettigheder artikel 13, stk. 1: “Enhver har ret til at bevæge sig frit og til frit at vælge opholdssted inden for enhver stats grænser.”
- Overordnet indebærer bosættelserne et væsentligt element af diskrimination, da adgang for palæstinensere i praksis er ikke-eksisterende. I 2013 er et forbud mod diskrimination anerkendt som grundlæggende menneskerettighed, hvilket både kan findes i den europæiske menneskerettighedskonvention art. 14, og i EU’s charter for grundlæggende rettigheder artikel 21.
Klagepunkt
-Ved G4S’ samarbejde med virksomheder placeret i bosættelser, der krænker international lov og menneskerettigheder, legitimerer G4S disse krænkelse og understøtter en praksis, hvor disse kan fortsætte. Dette strider imod kommentaren til retningslinjernes kapitel IV, 5. Pkt. hvorefter virksomheder der arbejder i væbnede konflikter skal overholde standarderne i den humanitære folkeret, herunder den fjerde genevekonvention.
Hjemmehørende i DK G4S Plc er et multinationalt selskab og er derfor hjemmehørende i flere lande, inklusive Danmark. G4S plc er registreret på den danske fondsbørs.
Venlig hilsen Christian Juhl
Medlem af FolketingetChristiansborg
DK-1240 København K Mobil 61 62 50 98
Mail: christian.juhl
Venlig hilsen Christian Juhl
Medlem af FolketingetChristiansborg
DK-1240 København K Mobil 61 62 50 98
[5]http://www.btselem.org/publications/summaries/2011-no-minor-matter
[11]http://www.btselem.org/sites/default/files2/publication/201010_kept_in_the_dark_eng.pdf, s. 28
[16]http://www.hrw.org/news/2010/12/18/israelwest-bank-separate-and-unequal, s. 1